zaterdag 1 maart 2014

LIKE

Net als velen van ons mensen ben ik een gebruiker van social media. Je kunt kiezen wat te doen afhankelijk van tijd, stemming of werkgerelateerd. Wat begon met het inmiddels overleden Hyves (God hebbe z'n foto's, filmpjes en plaatjes), liep over in Twitter, Facebook, een steeds strandende poging van Google+ en Pinterest. Vind ik al meer dan genoeg, maar er zijn meer mogelijkheden weet ik inmiddels.



Ik twitter om verveling tegen te gaan. Als ik even gewoon, niks wil doen om te hoeven nadenken. Twitter is daar uitermate geschikt voor. Zelden zegt er iemand wat terug en ik krijg tussen 4 en 6 veel inspiratie voor het avondeten, ik weet waar de politiek zich druk over maakt en waar de fietsploegen aan de start staan, dit als voorbeeld. Ga je zelf er een(vooral op politiek gebied) mening in gooien weet je zeker dat je reactie krijgt. Hoofdzakelijk PVV stemmers weten dan mij te vertellen dat ik een linkse hoer ben. Nou doe ik alles rechts en dat hoer... ach, dat wordt te simpel. inkoppertje. Eigenlijk merk je aan Twitter dat het al enigszins uit de tijd is. Het is vooral geschikt voor ''bekende'' mensen die er hun ei op kwijt kunnen en waarvan hun duizenden volgers denken dat de tweet alleen voor hen is, voor onderzoekers die de kinderen er nog warm voor krijgen via de ouders tijdens de 1000ste talentenjacht en uiteraard voor Albert Verlinde.



Facebook is een heel ander soort medium. Je bent minder anoniem en sommige mensen laten je zelfs in hun hele hebben en houden toe. Facebook is qua werk voor mij heerlijk. Verder, moet eerlijk zijn, begint het me te vervelen. Heb al twee keer een ontvriendingsronde gedaan. Er waren er wat die me misten, maar voor het gros stelt die ''vriendschap'' niks voor. Je zegt goedemorgen en dat vinden ze leuk. Niks makkelijker dan de ''like'' aan te klikken. Het fatsoen van goedemorgen terug zeggen ontbreekt bij het grootste deel. Vaak vraag ik me af waar die ''like'' nu voor bedoeld is. Om te laten zien dat je het gelezen hebt, dat je het leuk vindt ? Geen idee. Gelukkig zijn er groepen te maken en kan ik veel dingen splitsen die voor mij minder interessant zijn. Wat me ook verbaast is het gemak waarmee mensen zich in een gesprek mengen. Soms is het een praatje met een vriendin of echtgenoot en ze gaan er dwars doorheen brullen.Vergeet ook niet het op je vingers tikken van uitspraken op je eigen pagina. Ik denk dan: mens bemoei je er niet mee als het je niet bevalt. Zeggen? Nee, want je moet al oppassen, men voelt zich op Facebook gauw persoonlijk aangesproken.
Dit is mijn gedoetje. Inmiddels ben ik er vanaf, maar een tijdje heb ik gewoon m'n woorden gewogen, nu denk ik...je ziet maar! Qua werkzaamheden blijf ik er lol in houden, soms rol ik van de bank van het lachen en verder... ach ze zijn vrij om te gaan.



Google+ is een tere kwestie bij mij. Ik krijg er geen gevoel bij. Soort chatbox voor vriendenclubjes, zo voelt het. Niet helemaal duidelijk, maar geeft een idee. Je gooit je +-vriendjes in een kring. Dan begint het al bij mij... in een kring. Dat is heel wat jaartjes geleden, ik had toen een liefde voor de poppenhoek. Dan geef je een boodschap door aan 1 iemand, 1 kring of aan hele kringen tegelijk. maar verder zegt het me nog niets. Ik schijn het niet goed te doen, maar misschien wil ik het wel helemaal niet. Ik wil niet in een kring. Nooit gewild. Ik geef nog niet op, dat doe ik niet gauw, maar de kans op succes acht ik niet groot.



Dan Pinterest. Allemaal plaatjes van dingen die jij leuk, mooi, interessant, gezellig, lekker, kleurig en wat nog meer vindt. Zo leer je iemand wel beetje kennen. Ik vind het heerlijk om te doen. De laatste tijd is het er beetje bij ingeschoten. Tijd te kort is chronisch geworden hier. Ga er echt weer meer tijd voor uittrekken. Heb nog te weinig borden waar ik alles wat ik zo mooi vind, of wat zo ''ik'' is op te pinnen. Pinterest krijgt van mij momenteel de LIKE!!!! O ja, die Jazz foto van mij ga ik geld voor vragen, die lui over de plas zijn er dol op. Iedere morgen hebben er weer diverse verweggiestaners hem van me gepind. Moet ik misschien via ander medium iets op vinden. Weten jullie welk medium?

Liefs en tot blogs
xx

7 opmerkingen:

  1. Niet in een kring of hokje. Niks voor jou! Dit blog is wel zo jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Like!
    ;-) geweldig geschreven weer! Geeft ook weer nieuwe inzichten. Zoals je zegt: Twitter is vooral voor mensen om hun ei kwijt te kunnen. Ei.... begint daarom ieder profiel met een afbeelding van een ei?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie column! Ik heb Twitter jaren geleden al opgegeven, ik werd er enorm nerveus van. Overigens, ik gebruik de Like best wel vaak. Het betekent inderdaad vaak: ik heb het gelezen, dank je, fijn dat je me op de hoogte houdt. Of: haha, wat leuk. Maar soms zit ik in de trein, en dan heb ik alleen mijn telefoon, en dan is 'liken' wel zo eenvoudig. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die alles onmiddellijk liken, en dat snap ik dan weer niet. Ach ja... In elk geval. zonder Twitter had ik jullie niet leren kennen, en daar ben ik wel blij mee! Ook al woon ik te ver weg om even een bakkie te komen doen.. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb Twitter 2x geprobeerd, maar het is mijn medium niet. Te vluchtig, te kortaf en dus te onvriendelijk. Ook erg gebruiksonvriendelijk; met al die 'hashtacs' e.d. lijkt het haast op een soort geheimschrift. Ik noem mezelf met trots een Twitter Quitter.
    Facebook is wel leuk, zolang je het luchtig houdt en niet te hele leven erop zet. Hoewel ik de voorspellingen wel geloof dat over een jaar (of iets langer) iedereen Facebook-moe is en ook dit medium ter ziele, vind ik er nog wel plezier in om er mijn flauwekul te dumpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben het helemaal met je eens, Marnel :-)

    BeantwoordenVerwijderen