dinsdag 11 maart 2014

Blijven Kijken!

Wat is het toch met ons Nederlanders? Wij kunnen een complete serie, show, een sportwedstrijd, alles wat niet tot het intellect behoort op tv, via de media tot de grond toe afbranden en we blijven kijken. Niemand of niets is goed. Het is bekend dat we zelf vinden dat we altijd de beste scheidsrechter zijn.  Sinds een paar jaar zijn we ook veel beter dan de beste zangers, componisten, dansers, acteurs en presentatoren. Als ik alles lees heb ik nog niemand kunnen vinden die door de Nederlandse ballotagecommissie is goedgekeurd.  Ik lieg, er zijn enkele die zonder te beginnen al goedgekeurd zijn. Die bijvoorbeeld jaren een zelfde spelletje  kunnen presenteren en zonder probleem de miljoenen kritische kijkers in Nederland stil krijgen. Zoveel beter dan anderen? Ik zie vaak geen verschil.



Terug naar het afbranden. Het blijft daar namelijk niet bij, agressie wordt zelfs opgeroepen, maar we blijven kijken!  Als je iemand dan wijst op de aan/uit knop, de diverse zenders, dan kun je een grote mond krijgen waar we met z’n allen, als het om onszelf ging, geen brood van zouden lusten. Ook kun je de ontvolg/ontvriend behandeling verwachten. De miljoenen deskundigen voor de tv spreek je NIET tegen. De negeer behandeling is meest humane. Niet terug doen, dan is het humane er gauw af. We beweren allemaal niet meer dan een uur of 2 per dag tv te kijken en ik moet dat geloven. Aan het gescheld te lezen, het afbrandende deskundige commentaar, kom ik bijna op een uur of 5 per dag, naar de uren van commentaar te kijken. 



Er is een vaste knop die bij velen versleten is. De 4! RTL4 wordt veel bekeken. Logisch, want ze geven wat we willen. Soap, huilen, ellende, vertaalde/eigen series, Gordon,  roddels en de gezichten die we tot heilig hebben bestempeld. Grote shows die al jaren een hit zijn, al moeten ze weggekocht worden bij de steeds slinkende bankrekening van de Publieke en het bijna verdrinkende SBS. De Publieke moeten vooral intelligent blijven, al mag er van mij wel eens een verbetering van de ‘’enthousiaste’’ Jeroen Pauw en totaal niet scherpe Paul Witteman komen. Dit als voorbeeld. Geen wonder dat Umberto Tan met zijn late show, inclusief roddelrandje en sensatiezucht binnen een stevige vloek  de kijkcijfers vaak weet te overtreffen. Ze zijn goed bij RTL. Ze voeden ons met alles wat we in het dagelijks leven zo missen. maar het niet toegeven. Ach we vinden het eigenlijk maar niets, maar de de kinderen willen, etc…  Het is sneu voor de Publieke en SBS, maar voor er maar een minuut is uitgezonden van iets nieuws bij hen lees ik de afbranders al, of hoor ze wel van meester Albert.



Al tikkende wordt het mij nog steeds niet duidelijk…waarom branden we af, wat is er mis met enthousiasme en wat is zo moeilijk aan het uit- of omzetten? Ik heb er zo genoeg van. De intieme delen vliegen door mijn medialijnen heen. Is niet goed voor ons Nederlanders  bloeddruk en zeker ongezellig lezen. Wat lijkt het me heerlijk als ik over een paar dagen weer met een groepje ga genieten van Flikken en Divorce! Ik weet ook dat ik deze weer lees:  het haar van Angela Schijf is een ‘’pottenkapsel’’ (niet mijn woorden), die Victor Reinier is een verlopen oude geile bok (ook niet van mij, integendeel). De dames van Divorce hebben een andere styliste nodig (ik vind ze prima) en de kleur van het haar van Linda de Mol verpest bijna alles…. Trouwens een maatje minder zou haar niet misstaan!  Ik kijk er naar uit. Velen niet, lees ik nu al, maar uhhh we blijven kijken nietwaar?
Tot blogs
Marnel xx


1 opmerking:

  1. Mooi geschreven Marnel, precies raak! Ik kan er niet aan meedoen, aan dat afbranden, wij zien de programma's niet. Kunnen er niet over meepraten, horen wel eens het een of ander.
    Wij vergeten dat we een tv in huis hebben...ongelooflijk maar waar. Die gebruiken we alleen maar als we een serie op dvd willen bekijken, dat doen we dan wel in één weekend...daarna schuift het toestel weer de kast in :-)

    BeantwoordenVerwijderen