dinsdag 19 april 2011

Lente - ei met Pasen!

Een klein berichtje in de krant trekt vaak mijn aandacht. Gek eigenlijk aangezien de meeste kranten tegenwoordig met de meest schreeuwerige koppen de aandacht op een al ingehaald artikel proberen te vestigen. Heel hard schreeuwen boven oud nieuws!
Juist die kleine stukjes daar had ik wat meer van willen weten, een foto van willen zien. Zoals bijvoorbeeld gisteren... een stukje over ''paaseieren''.

Over enkele dagen is het Pasen. Zoals bij de meesten wel bekend zal zijn is Pasen een christelijke viering/herdenking. De opstanding van Jezus nadat hij op Goede Vrijdag aan het kruis was gestorven. Die dag wordt ook herdacht, maar kun je als christen eigenlijk alleen vieren/herdenken als je ambtenaar of leerkracht bent.


Nu ging dit stukje over een klein plaatsje in Amerika waar ze hebben besloten dat het woord: paaseieren niet meer gebruikt mag worden. In het geval van Amerika ... ''easter eggings''. Zij noemen Pasen nl. Easter, ik moet dan eerder richting ''oosten'' denken dan aan Pasen, maar ok...
In het geval van dit plaatsje werd bepaald dat het woord paaseieren, easter eggings dus, een belediging was voor het christelijke geloof. Met Pasen hebben ze het daar vanaf dit jaar over... lente-eieren. ''spring eggins''.. Het zoeken naar eieren is in Amerika altijd een groot festijn en ik hoor dus al de kinderstemmetjes op Paasmorgen.... blij roepend naar elkaar hoeveel paaseieren ze al gevonden hebben en dan de stem van mama of papa.. nee kinderen.. jullie zoeken met Pasen niet naar paaseieren, maar naar lente-eieren... Huh???? volledig de weg kwijt...rennend naar de paashaas (ja daar was niks over vermeld)vragend hoe dat nou met de door hem verstopte eieren zit...of hij nu een lente-haas is geworden???
Lente-eieren zoeken met Pasen...dan ben je het verband toch volledig kwijt. Kinderen denken eerst aan snoep en misschien later, als je ze als ouders er aan herinnert, wat de betekenis van Pasen is.
De invoering van het lente-ei doet veel kinderen en ook volwassenen Pasen vergeten en voor je het weet vieren we Lente-feest.
Soms heb je nu eenmaal symbolen of voorwerpen nodig om het duidelijk te laten zijn wat/waarom je iets viert of herdenkt.

Nou zal het mij verder een ei wezen dat ze in een klein plaatsje in Amerika naar lente-eieren zoeken, maar ik word wel moe van al die, voor mij, zo bekende produkten die als naam niet meer mogen. Al moet ik wel zeggen dat er nogal inconsequent mee wordt omgegaan.
Mijn grootste verbazing is nog altijd de door mij zo graag genuttigde ''negerzoen''... dat mag niet meer, al jaren, maar ik krijg het niet uit mijn systeem. Snap ook niet wat er fout aan is... het woord ''neger'' dus. Neem van mij aan dat die heel goed kunnen zoenen, niks mis mee!
Als ik de betekenis van het woord ''neger'' opzoek...zie ik dat ook Van Dale zich aanpast... ''sommige ervaren het als scheldwoord''...
Ok misschien in Amerika, maar negerzoenen is een woord van onze taal. Ze bestaan niet meer dus..ze gaan als ''zoenen'' door het leven, behalve met Pasen en Kerstmis, dan hebben we paaszoenen en kerstzoenen. Als er ook nog een voetbalevenementje is  hebben we EK- of WKzoenen. De paas- en kerstzoenen zouden daar in dat plaatsje niet meer mogen...denk ik...
Al jaren is er ook een hoop gedoe om onze alom vertrouwde ''zwarte Pieten'', Pietjes die wij al vreesden toen er in Nederland nog geen zwarte medelander rondliep. Een intocht van in allerlei kleuren Pieten hebben we al meegemaakt...niet op nationale tv, maar toch...
Ons kleine ''zwarte'' buurjongetje was in ieder geval volledig van slag.... hij zocht, de inmiddels geliefde, ZWARTE Piet, die heeft snoep en cadeautjes... wat moest hij met een paarse Piet?? doodeng...
Daar tegenover staat de ''blanke'' vla nog, zonder bespreekbaar te zijn geweest, te stralen in de koeling!



Zo zijn er nog meer voorbeelden die met rust gelaten worden....gelukkig!!!! Ik vind het allemaal de grootste waanzin..zoeken naar problemen die er niet zijn.
Ik twijfel wel over deze blog..stel je voor dat die discussies hier ook weer gaat beginnen... hopelijk laten ze de ''KLETSKOPPEN'' met rust... zou het vreselijk vinden als ik uit uw schappen zou verdwijnen... dus.. fingers crossed!

Fijne Paasdagen en geniet van de paaseieren en de paaszoenen!

Tot blogs
Nakxx

1 opmerking: