woensdag 2 maart 2011

Rita ''Verzonk''

Vandaag, 2 maart, mogen we gaan stemmen op kandidaten die onze provincie een beetje op orde moeten houden en die personen mogen in mei de leden van de Eerste Kamer kiezen. Provinciale Verkiezingen dus.... mooi niet... heb het idee dat alles draait om een second opinion. We willen zeker weten dat we in juni 2010 het juiste gestemd hebben...????
Alle kopstukken van de zittende 2e Kamer partijen komen al weken m'n huis- of slaapkamer binnen. Niet gelijk verkeerd denken, ben nu eenmaal een luie tv kijker die graag zapt tussen de reclames door en liefst liggend. Heb er 1 gemist, maar die had het erg druk met vakantie vieren en hoopt om 16.00 uur vandaag nog op tijd te zijn om z'n zinkend schip te redden.. Juist die man heeft veel stemmers van vorig jaar opgezadeld met wat er nu aan onzaligheid tracht te regeren onder de sterke duim van Geert Wilders.
Niet iedereen heeft vorig jaar ''gewonnen'' en kon een plek veroveren op het pluche. De bekendste van dat stel kwam gisterenavond als klap op de vuurpijl m'n (toen al liggend)'slaapkamer binnen ''gekakeld'', zoals Sonja Barend het per ongeluk (want ohhh dat doen politici nooit!) verwoordde. Rita Verdonk.







Moest even denken hoe het zat met die naam van haar groepje... Zelf had ze het nl over TROTS...
Aangezien me het woord ''trots'' en Rita Verdonk even volledig ontging..in geheugen gespit... Trots Op Nederland... TON dus...
Er overviel me een plaatsvervangende schaamte terwijl ik naar haar luisterde. Ik zag een verzuurde vrouw die vergeten was haar kapsel te blonderen en spijt had dat ze toch niet gauw voor 2010 naar Geert Wilders had gebeld. Haar als miljoenenjacht gedoopte schip was al geruime tijd aan het zinken toen.
Van schrik deed ik gelijk m'n Hugenotenkruisje af... Vrijheid van godsdienst en mening houden bij haar op achter bv een balie. Je mag dat anderen niet opdringen. Aangezien m'n bedgenoot is opgevoed met het kruis van de RK kerk wil ik hem dat niet aandoen... ik wil hem niets opdringen... Ik laat het hoofddoekje voor wat het is.. dat weten we inmiddels allemaal wel en m'n hoofddoek houdt met de wind m'n haren nog fier bij elkaar...voor zolang het nog mag.
Een mede tafelgenote werd met krachtige stem duidelijk gemaakt dat ze, als het aan Rita lag, nooit een baan zou krijgen in een Provinciehuis (het ging toen wel over de Provinciale Verkiezingen...). Deze prachtige vrouw draagt schitterende make-up (kun je wat van leren Rita), maar ook een hoofddoek. Naast Rita zat ja-knikker Frits Huffnagel, die toch echt niet in ondertrouw wil gaan met z'n vriend als hij zich bij zo'n dame moet melden. Het zou zijn hele feestje verpesten, alleen al wetende dat iemand met kruisje, hoofddoek etc.. misschien tegen hun verbintenis zou zijn... Ja je moet maar erg vatbaar zijn voor je eigen conclusies en fantasie over iemand die je ziet en niet kent. Geen oordeel daar over, is al sneu genoeg voor hem dat die mogelijkheid bestaat....nog wel...., wel vroeg ik me af waarom hij Rita niet even geholpen had met haar tv optreden, als speechschrijver en tv voorbereider van Gerrit Zalm moest hij toch zien dat het clowneske optreden van een mede-denkgenoot het gedachtengoed van ook zijn partij geen goed doet.
De schaamte bij mij kwam meer door het feit dat ik een VROUW zag die wanhopig probeerde met ferme MANNEN taal iets volledig onduidelijk te maken... wat veel mannen eigen is.. Een toneelstuk zo slecht als ik zelden heb gezien.
Schaamte voor Rita.., omdat al enkele jaren geleden ik heb mogen ervaren dat ze een warme, lieve vrouw kan zijn. Waarom die 2 gezichten? Het heeft haar niets gebracht... tegendeel eigenlijk. Waarom heeft niemand haar gezegd wees jezelf, wees vrouw... Kijk ik ben het met het meeste van haar standpunten hardgrondig oneens, maar dat zegt niets over haar.. dat is onze vrijheid die we hier hebben.... nog wel...
Vandaag heb ik nog een stukje terug gekeken... hoop dat ze dat zelf ook doet en dan ziet dat ze op die manier haar ambities maar beter overboord kan gooien..... of is die ambitie toch een plekje in de PVV zien te veroveren...????
Tijd zal het leren als we weer naar de stembus mogen. Mijn stem zal ze nooit krijgen, net als het rariteitenkabinet wat er nu zit. Dierbare mensen om mij heen dragen nl een kruisje, een keppeltje, een hoofddoek en ikzelf m'n hugenootje, mensen nog Nederlandser dan ik en ik hou ze graag origineel, want zo hou ik van ze!

Tot blogs

Nak xx




Foto Wikipedia.org


1 opmerking:

  1. Sterk blog, Nak! En dan heb je het nog niet eens over de lachwekkende kwek-tweets van Riet gehad. 't Mens weet werkelijk bij iedere zin die ze neerpleurt op het web mijn haren rechtovereind te krijgen. En niet van bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen